Fakta om pattedyrsamlingen

Bildet kan inneholde: mat, se, erme, gest, matlaging.

Pattedyrsamlingen består av nålevende eller nylig utdødde pattedyr (forhistoriske dyr er å finne i den Paleontologiske samlingen). Samlingen omfatter i overkant av 680 av verdens ca. 5580 pattedyrarter (ref. Wilson & Reeder‘s Mammal Species of the World, 3. utgave). Omtrent 100 av disse artene er samlet i Norge.

Objektene i samlingen er konservert som montasjer (utstoppet), skinn, skjeletter eller på sprit (hovedsakelig smågnagere). I de senere årene har det, som del av Naturhistorisk museums DNA-bank, også blitt bygget opp en samling av vevs- og DNA-prøver. Vevsprøvene er dels tatt fra eksisterende objekter i pattedyrsamlingen, dels fra nyinnkomne dyr, fallvilt og liknende.

Samlingen inneholder blant annet større samlinger av isbjørnskaller, hovedsakelig fra de norske deler av artens utbredelsesområde, skandinavisk ulv og norsk oter og smågnagere.

Vitenskapelig kurator de siste tiårene, Øystein Wiig (nylig pensjonert), har drevet utstrakt forskning på arktiske marine pattedyr, hovedsakelig isbjørn, hvalross og grønlandshval.

Samlingen brukes først og fremst til vitenskapelige formål, og er tilgjengelig for forskere fra hele verden. En del av objektene er også å finne i museets publikumsutstillinger.

Høydepunkter fra samlingen