English version of this page

The Last Tour?

93 fuglearter står i fare for å bli utryddet fra norsk natur. I år samarbeider Naturhistorisk museum med Øyafestivalen om å gi noen av dem en helt spesiell plass før og under festivalen.

logo for kampanjen "the last tour", svart font og oransje bakgrunn

Fugler lager et fornøyelig spekter av lyder, men nå er det stillere enn før. Hovedårsaken til det er godt dokumentert: vi mennesker tar stadig større plass. De fem fuglene som spiller under Øyafestivalen er valgt ut til å representere truet natur. Natur som kan bli borte om vi ikke passer bedre på den enn vi gjør i dag. La oss sørge for at det ikke er siste gang vi hører dem.

bildekarusell

Lytt til truede fuglearter

Hva er problemet?

Norges og verdens naturmangfold er under press og flere arter enn noen gang er utrydningstruet. En av hovedårsakene til det er at vi mennesker tar stadig større plass. Vi endrer arters levesteder ved å bygge veier, industri og hytter, flatehogge skogen og la kulturlandskap gro igjen. I dag er det 2752 truede arter på rødlista i Norge, 44 000 globalt.

Hva er løsningen?

Om vi skal bevare naturmangfoldet, vårt livsgrunnlag, må vi slutte å ødelegge natur slik vi gjør i dag. Verdifull og trua natur må vernes, ødelagt natur må restaureres og artsrike kulturlandskap må skjøttes så de ikke gror igjen. For å vite hvor vi kan bygge og ikke og hvor vern er viktigst, trenger vi kunnskap om hvilke arter og naturtyper som finnes hvor, og om de blir flere eller færre.

Hva gjør Naturhistorisk museum?

• Formidling

Naturhistorisk museum er åpent for publikum gjennom hele året. Gjennom utstillinger, arrangementer og tilbud til skoler og barnehager formidler vi natur og samspillet mellom mennesker, naturmangfold og klima.
  • Forskning

På museet jobber forskere med forstå mer av naturen og dets mangfold. En av museets viktigste oppgaver er å kartlegge naturen for hva som fantes der før og hva som finnes der nå. Slik får vi en oversikt over naturen og hvordan den endrer seg over tid. Dette er med på å gi et kunnskapsgrunnlag til de som bestemmer hvordan naturen skal forvaltes.
  • Samlinger

Museet har Norges største samling av naturhistoriske objekter med alt fra pattedyrskaller, villblomstfrø og gullklumper, til DNA- og verdens største arkiv med fuglespermier. Samlingene inneholder cirka seks millioner objekter og fungerer som et arkiv over naturmangfoldet. Et arkiv som gjør det mulig å måle endringer i natur over tid, som mengden av tungmetaller eller plast.

Samarbeid med Øyafestivalen

Naturhistorisk museum er Øyafestivalens hovedmiljøpartner i 2024. Hver dag under Øyafestivalen skal en av fuglene «spille» på en av hovedscenene. Det er også en utstilling på Tøyen T-banestasjon om The Last Tour? som står i juli og de to første ukene i august.

Naturhistorisk museum logo og øya-logo under. Bakgrunnsfarge er oransje og logoene er i svart.