Alle Luselises barn har forlatt redet

I Vepsetaljen 6 har alle Luselises barn fløyet ut! Ni av hennes ti egg levde altså opp og ble til voksne veps! Det viser at det strikte hygieneregimet hennes fungerte! Luselise var ekstremt nøye med å sjekke bladlusene hun samlet for parasitter før hun stappet dem inn i cellene. Hver lus ble inspisert grundig to ganger før den ble lagt på plass. Og det fungerte tydeligvis, for ingen av cellene ble så vidt vi kan se infisert med parasitter.

Skjønt: kanskje vi må ta litt forbehold. Vi har ikke gått gjennom videoopptakene og studert hvert barn idet det forlot hullet. Kanskje noen av "barna" hennes ved nøyere gjennomgang vil vise seg å være gjøkunger. Tiden vil vise. Men uansett er det ingen tvil om at Luselise var en suksessfull mor som nå kan hvile rolig.

Publisert 25. mai 2024 14:46 - Sist endret 25. mai 2024 14:46