Murerbieeventyr i Tøyen Bee & Bee

Tre av hagemurerbien Annes larver lever! Vi trodde larven i den innerste cellen i Kongelosjen 1 var død, for det har liksom ikke vært noe bevegelse i cellen. Men neida! Den var bare flink til å gjemme seg. Nå synes den godt på videoen, og man kan se at den beveger seg. Og de to neste larvene begynner å bli riktig svære! Nå er de omtrent på størrelse med det som er igjen av pollen, og det tar nok ikke lang tid før de har spist opp rubbel og bit og er klare til å forpuppe seg.

Og hornmurerbien Ina har stått på i hele dag i Tumleplassen 6! I firetiden på ettermiddagen fullførte hun den første cellen sin og murte den igjen med leire, og etter det provianterte hun jammen en hel celle til, murte den igjen, og startet å proviantere en tredje celle. Nå er det natt, og Ina sitter i åpningen av hullet sitt og venter på morgenen.

Her passer det bra å trekke frem en morsom side ved hornmurerbias reirbyggeteknikk. Hver gang hun har fullført en celle og skal begynne på en ny, starter hun med å lage en liten terskel av leire der neste skillevegg skal komme. Hun måler altså opp cella og merker av med leire hvor lang den skal være før hun begynner å fylle den. Samtidig varierer det veldig hvor lange cellene blir, og det avhenger blant annet av bredden på røret. De har altså ikke et fast mål de bruker, men tilpasser det etter forholdene.
Hagemurerbia måler derimot ikke opp cellene på denne måten, selv om de to bieartene er nært beslektet og ellers lever på omtrent samme måte.

Vi sørget også for å få tatt noen bilder av Ina utenfor hullåpningen mens hun fløy skytteltrafikk med mat og med leire. Mens hun holdt på, kom det jammen en annen hornmurerbie og prøvde seg i det samme hullet. Den ble imidlertid jaget vekk. Det er mange hornmurerbier på Tøyen Bee & Bee nå om dagen, men alle utenom Ina har valgt seg huller som ikke er videoovervåket.

Publisert 25. mai 2024 01:42 - Sist endret 25. mai 2024 01:42