Darwinveps

Darwinveps er slanke veps med lange bein og antenner. Hunnene har ofte et meget langt eggleggingsrør. Kroppen er vanligvis svart med mer eller mindre utbredte røde, gule eller hvite tegninger. Størrelsen varierer fra noen få millimeter opp imot syv centimeter, medregnet det lange eggleggingsrøret.

Alle darwinveps er parasittoider på andre insekter eller på edderkopper. På et insekthotell vil darwinvepsen legge eggene sine i reirene til de andre gjestene, og larvene hennes vil livnære seg direkte av larvene, puppene eller i noen tilfeller de voksne, klekkeklare avkommene til verten. En del arter sniker seg inn i påbegynte reirhull, men ved hjelp av den lange, skarpe eggleggeren er mange arter også i stand til å drille seg gjennom forseglingene til celler som allerede har blitt plugget igjen. Vertene på sin side kan ha ulike forsvarsstrategier mot dette. De kan legge inn en tom celle ytterst i røret, og noen arter blander inn småstein i forseglingene for å gjøre det vanskeligere for darwinvepsene å drille seg gjennom.

Egget kan enten legges fritt i cellen, eller vepsen kan injisere egget direkte inn i vertsorganismen ved hjelp av eggleggeren. I det første tilfellet vil darwinvepslarven leve eksternt på verten og suge næring fra den utenfra. I det siste tilfellet utvikler darwinvepslarven seg inni vertsorganismen. I dette tilfellet hender det også at hunnen sprøyter inn gift sammen med egget. Giften dreper ikke verten, men paralyserer den slik at den slutter å spise og utvikle seg. Uansett om verten blir paralysert eller ikke, er den dødsdømt det øyeblikket den blir infisert med en darwinveps. Darwinvepsen dreper alltid verten sin til slutt.

Darwinveps er en meget stor artsgruppe. De angriper for det meste insekter med fullstendig forvandling, det vil si insekter som har et puppestadium. I tillegg til insekter kan noen arter angripe edderkopper. En del arter er hyperparasittoider, det vil si at de parasitterer andre parasittveps. Det finnes til og med darwinveps som parasitterer andre darwinveps.

Publisert 25. apr. 2023 11:56 - Sist endret 11. mai 2023 21:18