Gulløyer

Gulløye

Gulløyer bruker ikke insekthotell som reirplass eller til fødesøk, men arten nordvintergulløye (Chrysoperla carnea) overvintrer gjerne i hulrommene i hotellet.

Gulløyer er slanke, grønne eller brune insekter med store, gjennomsiktige, nettaktige vinger. Øynene er utstående og oftest gullglinsende, hvilket har gitt gruppen sitt navn. Nordvintergulløye er trolig den vanligste gulløyearten i Norge, og er en av kun få gulløyer som overvintrer som voksen.

Nordvintergulløye tiltrekkes av lys om natten og er ofte tallrik rundt utelamper og på vinduer om høsten. Utover høsten begynner de å lete etter egnede overvintringssteder, og de skifter da samtidig farge fra grønt (sommerfarge) til brunt (vinterfarge). De slår seg til i alle slags sprekker og hull, og kan gjerne prøve å overvintre både innendørs og i hageskur og lignende. Hullene og sprekkene i et insekthotell er finfine overvintringssteder for nordvintergulløyet. Gulløyet tilbringer de kaldeste vintermånedene inne i hullet, men våkner og kryper ut så snart vårsola begynner å varme litt. Arten kan dessuten være aktiv i mildværsperioder gjennom hele vinteren. Når våren kommer, skifter den farge fra brunt tilbake til grønt. Om sommeren lever den rundt i vegetasjonen. Eggene legges på planter med bladlus, og larvene er glupske rovdyr som livnærer seg av bladlusene.

Publisert 25. apr. 2023 12:11 - Sist endret 11. mai 2023 21:19