Hotellgjestenes meny

Insekt som tar med seg en larve inni reirhullet.

Det er ikke bare reiret som er viktig for våre seksbeinte venner, de trenger også mat.

Hullene blir proviantert med mat som larvene skal leve av under oppveksten. Hva matpakka består av, varierer fra artsgruppe til artsgruppe. Bier er rene vegetarianere og mater larvene sine med en blanding av pollen og nektar som de sanker fra blomster nær reirhullet. Graveveps, murerveps og veiveps er derimot rovdyr som mater larvene sine med ulike typer insekter eller andre småkryp. Byttet blir først paralysert med en dose gift fra vepsens brodd, og blir deretter fraktet til reirhullet og stuet inn sammen med de andre byttedyrene som sild i tønne. Byttedyrene dør ikke av vepsens giftstikk, men blir lammet for livet og fungerer dermed som levende nistepakke for vepselarven. Ulike vepsearter tar ulike typer bytteinsekter. Graveveps jakter for det meste på ulike arter av bladlus, mens murerveps pleier å ta større bytter som sommerfugllarver eller billelarver. Veivepsene jakter på edderkopper, gjerne edderkopper som er betydelig større enn dem selv. Vepsene trenger mat til seg selv også, men de er mindre blodtørstige på egne vegne enn på vegne av barna sine. For sin egen del tar de som regel til takke med pollen og nektar fra blomster. Det gjelder parasittene så vel som hovedgjestene i hotellet.

Publisert 25. apr. 2023 10:49 - Sist endret 11. mai 2023 21:23