English version of this page

Livets utvikling

Bildet kan inneholde: frisyre, kjeve, tre, tinning, lykkelig.

Bli med på en tidsreise fra de aller første organismene til nålevende livsformer. Lær om viktige evolusjonære hendelser i ulike dyre- og plantegrupper. Her møter du blant annet dinosaurer, hvaler og mennesker.

Jorda og livet har utviklet seg sammen gjennom milliarder av år. Mikroorganismer, sopp, planter og dyr danner stadig nye former med nye tilpasninger, mens klimaet endrer seg, kontinentene flytter seg, og store naturkatastrofer sender evolusjonen i nye retninger.

Forskere prøver å danne seg et bilde av disse prosessene, både for å forstå hvordan vi har kommet hit vi er, og for å kunne si noe om fremtiden. Fossilene er kanskje de viktigste ledetrådene for å kunne lese og forstå ordas og livets historie.

Utstillingen består av to store saler. Her viser vi øyeblikksbilder fra økosystemene gjennom geologisk tid, fra de første organismene til nåtidens livsformer. Vi viser også fram noen viktige evolusjonære hendelser i utvalgte dyre- og plantegrupper.

Captorhinus, et urkrypdyr fra karbontida

Publisert 13. mars 2022 19:45 - Sist endret 12. juni 2024 09:57
museum

Besøk oss

Se åpningstider, billettpriser, kart og veibeskrivelse, informasjon om tilgjengelighet og fasiliteter.

Planlegg besøket