Stein og bein

Objektene i Stein og bein vil over de neste månedene gradvis forsvinne for å klargjøres til åpning av nye utstillinger i 2022. Se listen under over objekter som ikke lenger vises fram i utstillingen.

Objekter som er fjernet og som vil vises fram i nye utstillinger våren 2022.

• Tyrranosaurus rex, Stan
  • Fiskeøglen i taket

I utstillingen "Stein og bein" får du det beste av NHMs fossiler, mineraler og krystaller: gullklumper, Ida, steiner fra månen, fiskeøglen fra Svalbard, verdens beste sølvkrystaller og den store sjøskorpionen.

Det beste fra Brøggers hus (Geologisk museum)

Fossiler, mineraler og krystaller fra mer enn 300 år med samling og forskning har fått et nytt hjem mens Brøggers hus (gamle Geologisk museum) pusses opp. Dette er en del av nasjonens skattkammer: Sjeldne, vakre og rare stykker av naturhistorien. De største attraksjonene fra Brøggers hus er på plass i en utstilling som fokuserer på estetikk og undring.

Stein og bein: Fossiler og mineraler

I en del av utstillingen har vi valgt ut noen av de aller fineste fossilene og mineralene, og satt dem sammen parvis for å vise ulike sammenhenger mellom dem: Hvorfor har mineralet labradoritt det samme perlemorsskinnet som fossile blekksprutskall? Hva er sammenhengen mellom et blekksprutfossil og den vakre edelstenen ametyst? Og hva er likheten mellom en mammuttann og en krystall av hydroksylapatitt?

Velkommen til en utstilling med noe av det aller beste NHM har å by på!

Publisert 1. sep. 2021 13:02 - Sist endret 11. jan. 2024 10:24