Iguanodon

Ill.: BBC

Iguanodon var en stor planteter. Den hadde et nebb foran i munnen som lignet det vi ser hos skilpadder i dag.

Nebbet er ideelt for å kutte opp planter og vokser fortere enn tenner. Bakover i kjevene var det tallrike tenner arrangert i parallelle rekker slik at de til sammen dannet store flater. Disse flatene kunne male opp plantene og dermed kunne dinosauren få mer energi ut av maten den spiste. Kjevene kunne også bevege seg fra side til side slik at male-bevegelsene ble bedre.

Reptiler kan vanligvis ikke tygge fra side til side slik som pattedyr fordi de mangler muskelen som styrer denne bevegelsen. Iguanodon manglet også denne muskelen, men med sitt helt spesielle kjeveledd fikk den det til likevel. Fotspor av Iguanodon er vanlige og viser at den for det meste gikk på alle fire, men at den kunne bevege seg på to også.

Fotsporene fra Svalbard som er antatt til å være fra Iguanodon er ikke så sikre lenger. De siste forskningsresultatene viser at de er fra en ukjent slektning av Iguanodon.

Mer om Iguanodon