Våre minste husdyr: Sommerfugler (Lepidoptera)

Ordenen sommerfugler heter på latin Lepidoptera, som betyr skjellvinger, og nettopp de skjellkledde vingene er det mest karakteristiske kjennetegnet på denne insektordenen. Skjellene det her er snakk om sitter tett i tett, som takstein, på vingene, og det er disse skjellene som sitter igjen som et fint støv når vi forsøker å holde en sommerfugl fast mellom fingrene. De fleste sommerfugler har en lang, oppkveilet snabel som de benytter for å suge opp nektar og annet, men det finnes et fåtall arter med reduserte eller bitende munndeler. Sommerfuglene tilhører den store gruppen av insekter med fullstendig forvandling (egg - larve - puppe - imago), og larvene har ofte et karakteristisk utseenede, f.eks. målerlarver som burde være kjent for de fleste.

Dagsommerfuglene som de fleste kjenner til, utgjør knapt 100 arter i Norge. De fleste sommerfuglene er derimot små og nattaktive, og omtales ofte feilaktig som møll. Noen av våre dagsommerfugler, men også enkelte andre arter, tilbringer vinteren i dvale på lune steder. Når vårsolen begynner å varme livner de til. Arter med et slikt levevis kan bli opp til 10 måneder gamle. I Norge har vi omkring 2.150 arter av sommerfugler, og er nok den insektordenen vi har best kjennskap til nåpr det gjelder utbredelse og forekomst. Allikevel oppdages det hvert år flere nye arter for landet.

På våre nett-sider omtales noen av de få artene som forekommer innendørs: Klesmøll, tørrfruktmøll, melmøll og husfly.

Publisert 18. nov. 2009 17:05 - Sist endret 30. mai 2011 15:39